Vijf vuistregels, eigenlijk zes, voor een plezierig werkleven

Martin van der Meer 27-11-2018 10:54
Categorieën: Columns

Vaak is het leven simpel, voorspelbaar en comfortabel. Wifi doet het niet, maar de service van je abonnement is prima en de monteur staat in een wip voor de deur. De verwarming geeft het op? Voor je het weet is het weer gerepareerd. Een online bestelling die niet helemaal is wat je verwachtte: een paar handelingen en het is weer geregeld.

Maar zodra we niet meer lekker in onze baan zitten is het een ander verhaal. Als we niet tevreden zijn over ons werk zijn worden we afwachtend in plaats van ondernemend. En dan ligt onnodige stress op de loer.

Mocht het zo zijn dat je werk je minder voldoening geeft, dan zijn er allereerst een aantal oersimpele maatregelen om stress tegen te gaan. Voorkomen is tenslotte beter dan genezen. Levert dit te weinig op, dan is het misschien tijd voor een nieuwe stap op de arbeidsmarkt.

Dit zijn mijn vuistregels:

1. Neem voldoende rust
De gemiddelde mens heeft zeven à acht uur slaap nodig. Probeer deze uren ook echt te slapen. Zo sta je ook weer fit op en begint de dag goed. Ook op de dag zelf kun je niet de hele dag ‘aan staan’. Dus tijdens de werkdag om de tweeënhalf uur even een break van tien minuten inlassen. Dit zorgt voor een beter werkresultaat.

2. Begin de dag goed
Te laat opstaan en direct in de haastmodus is een slecht begin. Je hoofd is nog leeg. Neem een bak koffie en pak een goed ontbijt. Lees eerst wat nieuws en start relaxed. Kijk van tevoren in je agenda wat de dag gaat brengen zodat je hier al structuur en controle in hebt. Deze rust en controle neem je in de rest van de dag met je mee.

3. Wees creatief
We worden soms zo geleefd door ons werk en geleid door (digitale) prikkels dat we bijna aan niets anders toekomen. Het stompt af. Stap daaruit en doe iets creatiefs. Rommel wat in de tuin, ga schilderen, wordt vrijwilliger. Maar in ieder geval iets anders dan je dagelijkse routine. Het prikkelt je hersenen om een andere manier, ontstresst en leidt af.

4. Zorg voor beweging op de dag
10.000 stappen per dag is de bewezen hoeveelheid beweging die nodig is om fysiek en mentaal op orde te blijven. Kijk eens op de stappenteller in je smartphone. Hoeveel stappen maak je daadwerkelijk? Wees je ervan bewust en beweeg ook op werk. Belangrijk voor diegenen die zittend werk hebben!

5. Zorg voor digitale rust
Zet minimaal één keer per dag alle apparaten uit. Bij voorkeur eind van de dag wanneer je thuis komt. Even geen digitale prikkels meer. Gewoon lekker gaan koken, muziek aan, naar een theaterstuk. Geldt ook voor het moment dat je naar bed gaat. Vinden we zeer logisch maar we doen het allee niet.

Heeft dit allemaal geen resultaat? Dan wordt het misschien tijd voor een andere functie bij een andere organisatie. Misschien moet je het gesprek aangaan met vrienden, met familie. Of met een specialist op het gebied van arbeidsbemiddeling.

Denk en praat over datgene waar je blij van wordt en bespreek waar de aansluiting gemaakt kan worden in de arbeidsmarkt. Het kan zomaar een resultaat opleveren waar je jaren plezier van zult hebben.

Martin van der Meer
Op persoonlijke titel geschreven

Reageer