Wittebroodsweken

Daniel Petitjean 25-9-2017 14:58
Categorieën: Columns


Bijzonder en zeker het vermelden waard: ik zit momenteel in mijn wittebroodsweken! Woensdag 30 augustus jongstleden raakte ik mijn wilde haren kwijt, ik legde mijn netten te drogen, ik gaf de pijp aan Casanova. Kort gezegd, ik ben in de echt verbonden.

De roes van het bruiloftsfeest is voorbij en ik ben op een roze wolk geklommen. In de speeches tijdens het feest heb ik het allemaal voorbij horen komen, en ook las ik het in een speciaal boekje dat mijn Matchpartner collega’s gemaakt hadden: het belang van trouw zijn, eerlijkheid, openheid, in voor- en tegenspoed. En nu ik weer op mijn werk zit denk ik: er zijn best overeenkomsten tussen het huwelijk en de band die je nastreeft met je kandidaten.

Bij Matchpartner houd ik mij vooral met het detacheren van personeel bezig. Hoe dat gaat: je tekent met gezonde moed en gezond verstand een contract met elkaar en vertrouwt erop dat de ander de opdracht afmaakt. Dan begint het avontuur.

Je streeft allebei naar een duurzame relatie. Maar toch, na enige tijd -of soms al direct- krijgt je kandidaat met de verleiding te maken om een overstap te maken naar een andere detacheerder. Gouden bergen worden beloofd, gadgets, een uniek begeleidingsprogramma. Toch is het belangrijk te volbrengen waar je aan begonnen bent.

In een mooi betoog over het huwelijk in het genoemde boekje heeft een hele wijze (en lang getrouwde) oudgediende van Matchpartner mij over de mogelijke verleidingen verteld:

“Je mag altijd en overal het menu bekijken maar je moet thuis eten. Je bent een interessante man en er zullen heel wat kroketjes in de muur lief naar je lachen, maar lach dan vriendelijk terug en vervolg je pad naar huis….’’

Dan de gedetacheerde, hoe zal zij met de verleidingen omgaan? Laten wij haar vooral 'zij' noemen…

Spelen er tijdens de opdracht via ons al zaken die haar twijfel aanwakkeren, waardoor ze verder kijkt? Zal zij het gesprek met een ander aangaan, puur uit nieuwsgierigheid? En stel dat zij gaat praten, is zij dan open naar jou toe? Vertelt zij het, of zal zij denken: 'wat niet weet wat niet deert.'

Allemaal situaties waarin je op je partner moet vertrouwen dat zij eerlijk en open zal zijn naar jou toe. Maar er is ook de rol die jij speelt. Alles valt en staat met hoe vastberaden jij bent om er een succes van te maken. Geef haar genoeg aandacht, toon interesse, wat beweegt haar, wat vindt zij belangrijk? TLC noemt mijn collega Subeida dat: tender love and care.

Als je open bent naar je kandidaat en de juiste verwachtingen schept, dan is er ook een grote kans dat zij eerlijk en open is naar jou toe. Soms moet je erkennen: het gras kan inderdaad groener zijn bij de buren. Er zijn opdrachten die uitdagender zijn, die beter matchen. Een aanbod dat jij niet in huis hebt…

Op zo’n moment moet je je verlies dan maar accepteren en de kandidaat haar levensgeluk gunnen. Als je hemel en aarde beweegt om haar te behouden, of zelfs een beetje valsspeelt, zit er een grote kans in dat zij er doorheen prikt en je voor altijd zal verlaten.

Vooral in deze tijd van schaarste moet je je kandidaten koesteren. Blijf voor je relatie vechten en zorg dat je altijd open en eerlijk bent naar je kandidaat toe.

En mocht je toch een kroketje uit de muur nemen: maak er dan geen geheim van…

Daniel Petitjean
Op persoonlijke titel geschreven

Reacties (4)

Willem Plandsoen 27-9-2017 6:48
Mooi geschreven Daniel. Wellicht een idee om jullie kandidaten ook meer te koesteren, aandacht te geven voordat ze met jullie trouwen? Vanuit mijn perspectief: daar ontbreekt het bij jullie en de meeste detacheerders aan. De kandidaten krijgen pas aandacht als er een potentiële opdracht is voor ze. Terwijl de aandacht er daarvoor ook al moet zijn, de relatie moet er zal zijn voor de opdracht. Net als met trouwen.
Ferry 26-9-2017 20:36
Luister naar je klant én je kandidaat! Meestal gaat het inhoudelijk fout omdat de klant het onmogelijke vraagt en de kandidaat zichzelf overschat. Ook zijn menselijke factoren een issue bij plaatsing. Een goede recruiter is in mijn ogen iemand die ontzettend goed kan lullen, een dikke huid heeft, en steeds weer opnieuw begint met lullen over iets waar hij of zij geen verstand van heeft. Hoe meer verstand, hoe eerder je erdoorheen prikt en dat is vaak wat ik mis bij een accountmanager of recruiter.
Dat is belangrijk voor klant én kandidaat! Michael lult ook vaak een hoop, maar snapt het ook wel. ;) maar wittebroodsweken en overstappen zijn niet aan de orde als iedereen, zowel klant als kandidaat, begrepen wordt. Begrijpen is pas echt goed als je de verkoop ook kent. Dus: in jouw metafoor: ga pas trouwen als je je vrouw snapt.....
Carty 26-9-2017 19:30
Ik wens jullie alle geluk toe, en trouw zijn is inderdaad belangrijk in je persoonlijke en zakelijke relaties.
Carla Schuimer 26-9-2017 18:25
Hallo Daniel, wat mooi en goed geschreven. Ik weet uit ervaring dat loyaal en trouw belangrijk zijn maar ook transparantie. Dit is dan ook de reden dat ik bij Matchpartner terecht ben gekomen omdat ik dat miste bij mijn voormalige bureau. En ook om jou te leren kennen en de prettige manier van omgang met je te ervaren. Blijf zo doorgaan!!!

Reageer